Degradacija životne sredine: Kako nismo ništa naučili
Piše: Dragoslav Krsmanović
"Myth is more individual and expresses life more precisely than does science"
Carl Gustav Jung
U situaciji rapidne urbanizacije i degradacije životne sredine, savremene eko-organizacije poput Šuma Peva zastupaju i neretko podsećaju na život u skladu s prirodom. No, degradacija životne sredine baš i nije nešto potpuno novo u istoriji čovečanstva. Ako malo pažljivije analiziramo mitove, videćemo da neki od njih izražavaju strah od i upozoravaju na - degradaciju životne sredine.
Sledi primer jednog takvog mita.
Čuveni tekst pod naslovom Harivaṁśa ( autor: Đinasena, 783. n.e.) je takozvani “dodatak” još slavnijeg epa - Mahābhārata, i možda najrealističniji deo puranskog ( Purāṇa, sansk. = staro, drevno, istorija) književnog korpusa, u jednom svom delu daje opis tipičnog plemensko-nomadskog načina života tog vremena.
U njemu nailazimo i na priču o drevnom plemenu Abhira, koji su bili nomadi-stočari . Kao takvi, živeli su naprosto u zaprežnim kolima i kada bi naišli na oblast s odgovarajućim pašnjacima za ispašu svojih stočnih krda, tu bi se i nastanili. No, sticajem okolnosti, čitamo dalje, bivaju prinuđeni da i pored odgovarajućeg okruženja, tu oblast napuste. U nešto kasnijoj, nama vremenski bližoj književnosti, nailazimo na opis uzroka za takav njihov pokret a koji bismo danas nazvali sujeverjem. No, ima i primera uzroka koje, današnjom terminologijom rečeno, bez sumnje možemo svrstati pod - uništenje životne sredine.
Evo o čemu se radi. Naime, posle izvesnog vremena, vuci su počeli sve češće da napadaju prvo stoku, potom decu a na kraju i odrasle članove pomenutog plemena, da je to postalo nesnosno.
Razlog: bhukta-känanam - krčenje šuma! Dakle, uništenje prirodnog staništa, te su predatori morali zalaziti u naseljene sredine u potrazi za hranom.
Za šta su ondašnji ljudi koristili drvo? Manje-više kao i danas - neka su prodavana u gradu, dosta se koristilo za ogrev ali i za pripremu hrane. No, reklo bi se da je i samo pleme Abhira, postajalo sve više sedentarno tj. stalno nastanjeno, a ne više nomadsko, te su drvo koristili i za izgradnju domova.
Čitamo: ghoṣo’yaṁ nagarāyate - "kamp se pretvara u grad"
Tako je stoka, vremenom, prestajala da pase pošto je trava bila prekrivena nečistoćama, od izmeta do kojekakvog otpada. Stoka je morala biti odvođena na ispašu poprilično daleko od naselja, sve do nekog koliko-toliko povoljnijeg pašnjaka, ali je mleko i dalje ostajalo sve slabijeg kvaliteta i bivalo ga je sve manje.
"Gde smo nekada imali debeo pokrivač šuma, sada posvuda vidimo samo nebo. Ne samo da nema dovoljno drveća, već je i nedostatak šumske vegetacije za hranu i jelo", beleži pomenuti autor.
Čini se da u kasnijoj puranskoj književnosti, logičnost priče o degradaciji životne sredine biva zamenjena klasično mitskim pričama o čudima i sve više se govori o prednostima sedelačkog, “gradskog” načina života.
Svest o šumi kao sastavnom i veoma bitnim delom tadašnjeg a i sadašnjeg svakodnevnog života te odgovarajući odnos prema prirodi u celini, takođe je implicitna i u nekim kasnijim pričama poput one o Kaliji, višeglavoj zmiji-otrovnici koja je živela u reci, no o tome možda neki drugi put.
Sve u svemu, možemo reći da je još tada ta priča o napadima čopora vukova i uništavanju šuma prekomerenim korišćenjem data kao upozorenje budućim naraštajima, ali kao što možemo videti, taj mit nije shvaćen ozbiljno.
Šuma Peva se nada kako još uvek nije kasno da se nešto nauči iz mitova te da se čovečanstvo ne ozbiljnije, već ozbiljno posveti zaštiti životne sredine a naročito zaštiti šuma. Mada je sve manje vremena.